EN UNDERSKATTAD GREK: MOUSSAKA

 
 
Γεια!
 
Igår lagade jag en favorit här hemma: moussaka. Även perfekt att ha med i matlådan dagen efter. Tycker verkligen att denna fantastiska rätt får för lite cred, så nu bjuder jag på mitt recept och hoppas på en revival!
 
DU BEHÖVER:
  1. 4-5 potatisar (med skal)
  2. 2 auberginer
  3. sojafärs (eller med kött, men vegetarisk är ju bäst både för kropp och jord! heja!)
  4. 1 burk krossade tomater
  5. Ett glas rödvin att dricka medan du lagar mat
  6. En go podd i lurarna alt Arja Saijonmaas Theodorakis-tolkningar för att få den riktiga grekiska feelingen. https://www.youtube.com/watch?v=Xoyv_ubKmGw&list=PLERrTEAQ7PuI941W7hNt4tz2filP6F5XP&index=43
TILL BECHAMELSÅS:
  1. 4 msk smör
  2. 4 msk mjöl
  3. 4 dl mjölk (funkar även med Oatly's i-kaffe!)
  4. En bit ost (valfritt! Jag slängde i en gammal torr stackare som bara låg och skräpade! Funkar även med vegansk, smältbar ost.)
  5. 1 tsk muskot
KRYDDOR TILL KÖTTFÄRSSÅS:
  1. Gör "köttfärssåsen" som du brukar, och addera krossade tomater. Krydda med:
  2. 0,5 tsk kanel
  3. 0,5 tsk kryddpeppar
  4. 2 lagerblad
  5. Salt och peppar efter smak
GÖR SÅHÄR:
  1. Skiva potatis och aubergine (relativt) tunt. Smaksak: kör på känsla!
  2. Smörj ugnsform med olivolja
  3. Börja med första lagret: potät
  4. Andra lagret: aubergine
  5. Tredje lagret: köttfärssås
  6. Om det finns potatis kvar: lägg ett till lager av den, och fyll på med resten av köttfärssåsen
  7. Stäng med aubergine
  8. Häll över bechamelsåsen
  9. Toppa med fetaost
IN I UGNEN, 200 GRADER, 35-40 MIN. BOOM.
 
VOILA!
puss
 
 

Kommentera här: