HASSELBACKSPOTATIS

 
 
GODKVÄLL!
 
Igår lagade jag hasselbackspotatis. Har nog inte ätit det på över 15 år, men tror (?) att jag älskade det som barn. När jag som vuxen har tittat igenom mina gamla "mina vänner"-böcker så har jag alltid skrivit "hasselbackspotatis" under kategorin "favoritmat". Har inte ens något minne av att jag åt det som barn, men det gjorde jag tydligen.
     Det var skoj att laga, men tog sjukt jävla lång tid. Dessutom tyckte jag inte att det smakade speciellt gott. (Åt en halv potatis....) ..resten fick sambon med sig i matlådan idag. Stackarn! Jag undrar faktiskt om det var så att hasselbacken verkligen var min favorit, eller om jag vara skrev så för att vara cool?
     Hur som helst, det var skitskoj att laga, och smaken är väl som baken antar jag så här får ni receptet:
 
DU BEHÖVER:
 
  1. 4 stora potäter 
  2. Smält smör
  3. Salt och peppar
  4. Riven ost (valfritt)
  5. Ströbröd
  6. Tålamod
  7. Träslev
GÖR SÅHÄR:
 
  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Skala potät 
  3. Lägg potatisen i en träslev (gör så att kniven inte går igenom hela vägen) och skär tunna skivor över hela
  4. Lägg i ungsform klädd med bakplåtspapper och pensla med smör
  5. Ställ in i ugnen och låt baka i cirka 20 minuter
  6. Ta ut potatisarna, pensla på ytterligare med smör, krydda med salt, peppar, ströbröd och eventuellt riven ost (kan tänka mig att västerbotten är svingott på, för den som har resurser)
  7. Baka i ytterligare 25 minuter
    Ps. Pensla med smöret en ytterligare gång efter ungefär halva tiden (om du orkar).
 
VOILA!
puss
 
 
 
• Kategori: "Husman", Allmänt; • Taggar: Hasselbackspotatis, Husmanskost, Klassiker, Middag, Onyttigt, Potatis, Vegetariskt; • Kommentarer (1)

Kommentarer:

1 ajlimullersandvik.blogg.se:

aldrig testat, men det ser underbart ut :D

http://ljuvajulia.se/2016/april/pitachips-pa-en-torsdag.html

Här är mitt recept, men förra gången hade jag paprikakrydda på också :)

Svar: Tusen tack! :)
cheapkitchen.blogg.se

Kommentera här: