LIVETS RÖRA; GUACAMOLE

 
 
 
 
HEJ!
 
Eftersom jag är fattig och rätt snål med de få ören jag har, så är det dessvärre rätt sällan jag köper avocado. Igår lyckades jag dock hitta ett bra erbjudande på lite för små men perfekt mogna avocados. Som alla andra svennebananer så körde vi taco-Fredag igår, och då var jag snabb på att mosa ihop till en ljuvlig guacamole.
     Helt ärligt så tillhör guacamolen den kategori av röror jag hade kunnat äta med sked. Guacamole, tzatziki, lökdipp och hummus skulle lika gärna kunna vara soppor för mig. Dock vet jag att det kanske inte anses helt socialt acceptabelt att sitta och sleva i sig en tzatziki med sked till fredagsmyset så jag försöker låta bli. Hur som helst; guacamolen var så jävla god så jag måste bara lägga upp ett litet kryddförslag på denna ljuvliga röra. Vet att många gör olika, kryddar olika, måttar olika, men här är mitt bästa:
 
DU BEHÖVER:
 
1 mogen avocado
Turkisk youghurt (Oatlys i-fraiche för veganskt alternativ)
Chilliflakes
Salt
Peppar (vit & svart)
Vitlök
Spiskummin
Några droppar olivolja
 
GÖR SÅHÄR:
 
  1. Jag blandar bara ihop på måfå om jag ska vara ärlig. Börjar att smaka av med avokado och youghurten. Brukar bli cirka två msk yoghurt till en avokado.
  2. Pressa i vitlök och kryddorna. Jag använder 1-2 klyftor, det beror på hur mycket jag kan tänka mig stinka under den aktuella kvällen.
  3. Låt stå i kylen och dra en stund innan servering.
 
VOILA!
puss
 
Bjuder på en rätt osmaklig men ändå härlig bild:
 
 
 

Kommentera här: